Tarnowskie Góry to ważna stacja kolejowa, zlokalizowana w samym sercu Tarnowskich Gór, w malowniczym województwie śląskim w Polsce.
W kontekście polskiego transportu kolejowego, stacja ta została sklasyfikowana przez Polskie Koleje Państwowe (PKP) jako dworzec aglomeracyjny, co podkreśla jej znaczenie oraz rolę w obsłudze podróżnych w tym rejonie.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Tarnowskich Górach jest kluczowym elementem lokalnej infrastruktury transportowej. Na przestrzeni ostatnich lat można zaobserwować znaczne zmiany w liczbie pasażerów korzystających z tego punktu komunikacyjnego. Poniżej znajduje się szczegółowa tabela ilustrująca roczną oraz dzienną wymianę pasażerską w latach 2017-2022.
Rok | Roczna wymiana | Dzienna wymiana pasażerska | lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | – | 700-999 | – |
2018 | – | 700-999 | – |
2019 | 402 000 | 1 100 | – |
2020 | 476 000 | 1 300 | – |
2021 | 511 000 | 1 400 | – |
2022 | – | 1 600 | – |
Dworzec
Stary dworzec
Tarnowskie Góry mogą poszczycić się połączeniem kolejowym już od 1854 roku. Niemniej jednak, historyczny budynek stacji nie zaspokajał rosnących potrzeb w zakresie obsługi pasażerskiej, które stawały się coraz bardziej zauważalne. Pod koniec XIX wieku z Tarnowskich Gór codziennie odjeżdżało aż 100 pociągów, co spowodowało, że na kolei zatrudnionych było 200 urzędników oraz 300 robotników. W rezultacie, po upaństwowieniu linii kolejowych postanowiono przystąpić do gruntownej przebudowy stacji.
Budowa
W tym okresie powstała obszerna hala dworcowa, zaprojektowana według planów Roberta Honscha, twórcy m.in. kamienic we wrocławskim Rynku. Przebudowano także całe otoczenie dworca. Nowy obiekt został oddany do użytku w dniu 15 października 1888 roku. Łączny koszt prac modernizacyjnych wyniósł 145 tysięcy reichsmarek, co wskazuje na ogromny wkład finansowy w rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.
Architektura
Nowy dwukondygnacyjny budynek, zbudowany w stylu neorenesansowym, wyróżniał się ceglaną bryłą z kamiennym cokołem. W rondach drugiej kondygnacji fasady umieszczono herby Wrocławia, Tarnowskich Gór oraz Królestwa Prus, które obecnie zastąpiono herbem Polski. Wejście do obiektu zdobi attyka z półkolistymi detalami, co podkreśla wyjątkowy charakter budynku. W 1960 roku wnętrze dworca przeszło pełną przebudowę w stylu socrealistycznym. Budynek tarnogórskiego dworca kolejowego jest ujęty w gminnej ewidencji zabytków miasta Tarnowskie Góry.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra | Tarnowskie Góry Wąskotorowe | Tarnowskie Góry StrzybnicaOceń: Tarnowskie Góry (stacja kolejowa)